|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیریت مصرف در راستای حفظ و صیانت از منابع آب تنها راه نجات دشت قزوین است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین عنوان داشت: حفظ و صیانت از منابع آب تنها راه نجات دشت قزوین است لذا ضمن مدیریت مصرف باید اقدامات فرهنگ سازی درخصوص مصرف بهینه در بخش کشاورزی انجام شود تا بتوانیم مصرف بیش از 90 درصدی در بخش کشاورزی را کاهش دهیم زیرا باور داریم با نصف این میزان مصرف آب هم می توانیم همین سطح زیر کشت را داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین؛ کارگروه صیانت از منابع آبی استان ذیل کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه با حضور معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، مدیرکل مدیریت بحران و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط در سالن جلسات شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد.

مهندس ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی استان اظهارداشت: با توجه به کاهش میزان بارش ها و بروز خشکسالی در کشور و استان و نیز افزایش مصرف از منابع آبی شاهد افت شدید آب های زیرزمینی هستیم و اگر اقدامات پیشگیرانه و طرح احیا و تعادل بخشی انجام نمی شد امروز با بحرانی شدید در این حوزه  و نابودی دشت قزوین مواجه می شدیم.

وی بیان کرد: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی از طریق مسدود کردن چاههای غیرمجاز، کنترل اضافه برداشت از چاههای مجاز با نصب کنتورهای هوشمند، فرهنگ سازی و جلب مشارکت بهره برداران و توزیع مناسب سهم آب خوشبختانه افت سطح آب منابع زیرزمینی از یک متر و 68 سانتیمتر در سال 93 به حدود 70 سانتیمتر کاهش یافت و در سال گذشته تقریبا روند کاهش متوقف شد وآن را به صفر رساندیم که اتفاق بسیار ارزشمندی بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: متاسفانه امسال به دلیل خشکسالی و افزایش میزان برداشت در بالادست رودخانه ها به خصوص در خارج از استان و روشن شدن چاهها از بهمن ماه سال قبل، شاهد افت 70 سانتمیتری در سطح سفره های آب زیرزمینی هستیم که بایستی اقدامات پیشگیرانه را سرعت دهیم تا شرایط کنترل شود.

مهندس ملکی گفت: در کنار اقدامات پیشگیرانه برای مدیریت منابع آبی باید با کمک سازمان جهاد کشاورزی استان فرهنگ سازی درخصوص مصرف بهینه در بخش کشاورزی نیز انجام شود تا بتوانیم مصرف بیش از 90 درصدی در بخش کشاورزی را کاهش دهیم زیرا باور داریم با نصف این میزان مصرف آب هم می توانیم همین سطح زیر کشت را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: امروز مسدود کردن چاههای غیر مجاز می تواند چالش های اجتماعی متعددی را بدنبال داشته باشد لذا باید با همکاری دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و بهره برداران از منابع آبی راهکارهای مناسبی را برای حل آنها جستجو کنیم.

وی افزود: لازم است مشکلات و کمبودهای منابع آبی را با اصلاح الگوی کشت، توسعه شیوه های نوین آبیاری، جلوگیری از اقدامات غیرقانونی و کاهش مصرف حل کنیم و اگر اعتقاد داریم دشت متعلق به آیندگان است و باید آن را برای نسل آینده حفظ نماییم می بایست از برنامه های مدون و اصولی و روشهای جدید استفاده کنیم که در این مسیر جهت رسیدن به آب قابل برنامه ریزی صرفه جویی 680 میلیون مترمکعبی در مصرف ضروری می باشد.

مهندس ملکی اظهارداشت: تلاش می کنیم رصد خانه آب استان در ایام الله دهه فجر افتتاح شود که با راه اندازی آن می توانیم مدیریت هوشمند آب را محقق کرده و در صورت اضافه برداشت ضمن شناسایی با متخلفان برخورد کنیم.

ایشان در خصوص اخذ اسناد مالکیت اراضی و رودخانه ها نیز بیان کرد:که طی دوسال اخیر 1100 هکتار سند مالکیت رودخانه و اراضی دولتی اخذ شده و پیگیری لازم از جهت اخذ سند مالکیت مابقی رودخانه ها و کانال های آبیاری در دست اقدام می باشد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به وضعیت کیفیت منابع آب استان گفت: باید مراقب باشیم تا پساب های صنعتی و سموم کشاورزی و فاضلاب های روستایی وارد آبخوان دشت قزوین نشود و ضمناً برای صیانت از کیفیت آب شرب باید غلظت و کمیت آلاینده های آب همواره اندازه گیری و رصد شود.

مهندس ملکی در پایان در خصوص آزادسازی بستر رودخانه ها نیز گفت: رودخانه ها مسیر اصلی عبور آب هستند و برای پیشگیری از حوادث نباید این بستر مورد تعرض و تجاوز قرار بگیرد که در همین راستا طی دو سال اخیر به اندازه 30 سال گذشته نسبت به آزاد سازی بستر های تعرض شده اقدام کرده ایم و همچنین جهت جلوگیری از تصرف منابع طبیعی در دو سال اخیر برای بیش از  1100 هکتار از اراضی و بستر رودخانه های استان سند مالکیت اخذ نموده ایم که کار بسیار ارزشمندی در جهت حفظ و صیانت از منابع آبی استان محسوب می شود.

کد خبر: 1387
  تاریخ خبر : 21 دی 1400
  آخرین به‌روزرسانی : 22 دی 1400
 خواجوی
 643
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 22
  • بیشترین بازدید همزمان : 465
  • بازدید امروز : 1,872
  • بازدید دیروز : 1,800
  • کل بازدید : 5,302,729
  • آخرین به روزرسانی : 4 اردیبهشت 1403 08:12:25
  • شناسه IP شما : 3.136.97.64

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : قزوین، میدان امام خمینی، بلوار شهید باهنر، شرکت آب منطقه ای قزوین
  • کدپستی : 3419743193
  • تلفن : 028-33239655-8
  • فاکس : 028-33225074
  • پست الکترونیکی : info[at]qzrw.ir
  • پیامک : 10002833225071
  • تلفن گویا : 028-33239655-8