|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری مانور مشترک صنعت آب و برق استان قزوین با محور آمادگی جهت مقابله با شرایط پس از زلزله

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، مانوری با مشارکت شرکت های صنعت آب و برق استان قزوین، به منظور کسب آمادگی های لازم جهت حفاظت از زیرساخت های آب و برق در شرایط احتمالی بروز زمین لرزه و با هدف استمرار خدمات رسانی به مناطق فرضی زلزله زده به صورت دور میزی و با نظارت کمیته مدیریت بحران وزات نیرو برگزار گردید.

مهندس بیرنوندی مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین در ابتدای اجرای این مانور گفت: با توجه به شرایط موجود کشور، و قرار گرفتن در مسیر زلزله همه ساله با حوادث طبیعی مواجهیم که آمادگی دستگاهها برای کاهش خسارات ناشی از حوادث ضروری است. لذا در هنگام زلزله باید همه دستگاههای خدمات رسان همواره آمادگی لازم را داشته باشند و امروز این مانور در استان برای بسیج امکانات در شرایط بحرانی برگزار می شود.
مدیرعامل آبفای استان تصریح کرد: هدف از این مانور آشنایی همکاران صنعت آب و برق با حوادث طبیعی و تدوین شرح وظایف و تعامل سازنده با دستگاههای خدمت رسان در شرایط زلزله است همچنین تحقق مدیریت یکپارچه صنعت آب و برق، افزایش آمادگی مدیران و شناسایی نقاط ضعف و قوت و کمک به رفع نواقص و استمرار بهبود وحدت رویه از دیگر اهداف برگزاری این مانور می باشد.
در ادامه مهندس بیرانوندی رییس ستاد فرماندهی مدیریت بحران صنعت آب و برق استان با اعلام وضعیت اضطراری، از بروز زمین لرزه ای در مناطق یانس آباد استان به بزرگی 6 و نیم درجه در مقیاس ریشتر خبر داد و اعلام نمود این زمین لرزه موجب بروز خسارات به زیرساخت ها و تاسیسات آب و برق در استان شده است.
در پی وقوع این حادثه، بلافاصله کمیته های مربوطه با تشکیل تیم های ارزیاب و مستند ساز و اعزام آنان به مناطق زلزله زده، اقدام به جمع آوری اطلاعات و برآورد اولیه از میزان خسارت های وارده به تاسیسات نمودند تا پس از بررسی شرایط و در کمترین زمان لازم، نسبت به تعمیر تجهیزات آسیب دیده برای تداوم برق رسانی و تامین آب آشامیدنی آن مناطق اقدام گردد.
مهندس چگینی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق و سخنگوی ستاد فرماندهی مدیریت بحران صنعت آب و برق استان با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی در شرایط حادثه و بیان جزییات آن به شهروندان، نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی را در مقابله با شایعه سازی، مهم دانست و از شهروندان درخواست نمود در این شرایط، برای اطلاع از وضعیت آب رسانی و تامین برق مناطق زلزله زده، تنها به خبرهای ارسالی از ستاد فرماندهی صنعت آب و برق، توجه نمایند تا از ایجاد شایعه پراکنی، پیشگیری شود.
مهندس چگینی در ادامه بیان داشت: در حادثه زمین لرزه استان، 4 شهرستان و 97 روستای پیرامون آن، دچار خساراتی شده است لذا در تلاش هستیم تا با اعزام تیم های اطلاع رسانی و عملیاتی به آن مناطق، ضمن دریافت اطلاعات بیشتر در جهت عادی سازی شرایط در مناطق زلزله دیده اقدام عاجل بعمل آوریم.
در این حادثه فرضی، پست 63 کیلوولت نیروگاه شهید رجایی به دلیل آسیب به بخشی از تجهیزات آن، از شبکه خارج شد که موجب خاموشی خروجی های 20 کیلوولت آن شد که متعاقبا با حضور تیم های عملیاتی و با هماهنگی شرکت توزیع نیروی برق قزوین، 2 خط  انتقال نیروی این پست، با پست های همجوار، برق دار شد.
با اعلام آسیب فرضی در بخشی از بدنه و دریچه های سد انحرافی زیاران، تیم عملیاتی شرکت آب منطقه ای، همراه با اطلاع رسانی به جمعیت ساکن در پایین دست سد و اعلام هشدارهای لازم، اقدام به تخلیه آب سد برای تعمیر آن نمودند تا خطری متوجه جمعیت ساکن در مناطق پایین دست سد نگردد.
مهندس اخلاص مند معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای در این مانور اظهارداشت: به محض اطلاع از حادثه گروه عملیاتی این شرکت به منطقه زلزله زده اعزام گردید و مشاهده شد به سد انحرافی زیادان خسارت وارد شده لذا درخواست کردیم آب تونل انحرافی سد طالقان قطع شود تا آب وارد سد مخزنی زیاران نشود، همچنین با قطع ورودی آب به کانال آبیاری دشت قزوین آب سد به سمت رودخانه زیاران منحرف گردید.
وی در ادامه گزارش خود اعلام کرد: در منطقه دو پروژه تصفیه خانه و خط انتقال آب سد طالقان در حال اجراست که به پیمانکاران آماده باش داده شده تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بسرعت اقدام و ماشین آلات خود را در اختیار شرکت آب منطقه ای قرار دهند.
حضور تیم های امنیت، ایمنی در مناطق زلزله زده و نقش تیم های پشتیبانی در تامین مایحتاج گروه های عملیاتی، موضوع دیگری بود که در جریان این مانور به آن اشاره شد.
مهندس حسین خانی مسئول کمیته عملیاتی با برشمردن اقدامات صورت گرفته در این حوزه، از رفع مشکل آب رسانی به شهرک مهرگان، اتمام عملیات ترمیم ترک خوردگی جزیی در سد انحرافی و تعمیر دریچه های آن، همچنین از برق رسانی پست 63 کیلوولت نیروگاه شهید رجایی و موفقیت در عملیات مهار آتش در نیروگاه با همراهی تعداد 162 نفر نیروی عملیاتی و تعداد 20 دستگاه انواع خودرو و تجهیزات لازم، خبر داد.
حفاظت از تاسیسات آسیب دیده فرضی، از اقدامات مهم کمیته امنیت بود که با حضور گروه ها و تیم های حفاظتی مربوطه و هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی، امنیت تاسیسات آب و برق شد.
در پایان، کمیته‌های اجرایی به ارائه گزارش عملکرد و وضعیت خود در روند اجرای مانورپرداخته و سپس از سوی نماینده ستاد مدیریت بحران وزارت نیرو هم نتایج حاصله از مانور و نقاط قوت و قابل بهبود هریک از کمیته ها را بیان شده و مورد بررسی قرار گرفت.
در اجرای این عملیات شبیه سازی که به دلیل گسترش ویروس کرونا به صورت دورمیزی و از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، علاوه بر حضور شرکت های آبفا، آب منطقه ای، شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، توزیع نیروی برق و برق منطقه ای زنجان، ناظرانی هم از ستاد مدیریت بحران وزارت نیرو، شرکت های مادرتخصصی و چند استان، فرآیند اجرای مانور را دنبال کردند.

 

کد خبر: 1240
  تاریخ خبر : 3 آذر 1399
 خواجوی
 440
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 16
  • بیشترین بازدید همزمان : 465
  • بازدید امروز : 2,233
  • بازدید دیروز : 7,234
  • کل بازدید : 5,332,019
  • آخرین به روزرسانی : 9 اردیبهشت 1403 11:24:12
  • شناسه IP شما : 3.145.171.58

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : قزوین، میدان امام خمینی، بلوار شهید باهنر، شرکت آب منطقه ای قزوین
  • کدپستی : 3419743193
  • تلفن : 028-33239655-8
  • فاکس : 028-33225074
  • پست الکترونیکی : info[at]qzrw.ir
  • پیامک : 10002833225071
  • تلفن گویا : 028-33239655-8