|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برنامه ریزی برای صرفه جویی 325 میلیون متر مکعب آب در فاز اول اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی استان

جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با موضوع بررسی برنامه‌های سازگاری با کم آبی با حضور استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فرمانداران، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی برای با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در محل سالن جلسات استانداری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین دکتر جمالی پور استاندار قزوین با اشاره به برنامه‌های سازگاری با کم آبی اظهار داشت: تدوین این برنامه ها نیازمند همکاری همه دستگاه های ذیربط بوده و در صورت تصویب در کمیته ملی سازگاری با کم آبی به عنوان سند راهبردی آب استان باید مورد حمایت همه دستگاه‌های اجرایی در استان قرار گیرد چرا که وقتی تصمیمی به صورت شورایی اخذ می گردد مشارکت و حمایت مردم را نیز در بر خواهد داشت و در مسیر اجرا نیز با موانع و چالش جدی مواجه نمی گردد.
 دکتر جمالی پور ادامه داد: برگزاری نشست‌های تخصصی برای تجزیه و تحلیل کلیه برنامه ها لازمه دستیابی به یک برنامه جامع و هدفمند است که البته کلیه برنامه‌ها باید دارای زمان بندی اجراء نیز باشند تا بتوانیم میزان تحقق آنها و نیز تأثیری را که بر منابع آب زیرزمینی می‌گذارند رصد نماییم.
 استاندار قزوین الگوی‌ کشت و ضمانت های لازم جهت اجرای آن را از جمله برنامه‌های مهم برشمرد و عنوان داشت: تبدیل سیستم های آبیاری سنتی به آبیاری تحت فشار در کنار ارائه الگوی کشت، ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب و تامین حق آبه تالاب ها از سرشاخه‌های رودخانه ها با نگاه ملی باید جزو برنامه‌های سازگاری با کم آبی قرار گیرد.
 مهندس ملکی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین و نمایند وزارت نیرو جهت تدوین و جمع بندی برنامه سازگاری با کم آبی در استان ضمن تشریح برنامه های این شرکت و سایر متولیان بیان داشت: در طول نیم قرن گذشته برداشت ها از منابع آبی روند تصاعدی داشته که البته یکی از مهمترین دلایل این روند استفاده از تکنولوژی پمپ و لوله برای برداشت و انتقال آب بوده است که سبب کاهش ۱۰۰ متری سطح آب‌های زیرزمینی در برخی نقاط استان از جمله ارداق و دانسفهان شده است. وی افزود: برای مقابله با شرایط بحرانی منابع آب در کشور کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به پیشنهاد دکتر اردکانیان وزیر نیرو تشکیل و استان ها مکلف شدن برنامه‌های خود را جهت حصول به آب قابل برنامه ریزی تدوین و برای تصویب به این کارگروه ملی ارسال نمایند. 
مهندس ملکی افزود: وزارت نیرو برای رسیدن به آب قابل برنامه ریزی در استانها به دنبال تدوین برنامه‌های است که متکی به منابع مالی و تامین اعتبارات نبوده و عمدتاً برنامه های مدیریتی، عملیاتی و قابل حصول باشند، لذا برنامه‌های تدوین شده در استان نیز بیشتر جنبه صرفه جویی و کاهشی در مصرف آب را دارند.
 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به میزان آب قابل برنامه ریزی در استان اظهار نمود: میزان آب قابل برنامه ریزی در استان 870 میلیون متر مکعب است در نتیجه برای رسیدن به این میزان باید حدود ۵۴۰ میلیون مترمکعب در مصارف ما  صرفه جویی بعمل آید. که بر اساس برنامه‌های تدوین شده در فاز اول برنامه های سازگاری با کم آبی یعنی در طول دوره برنامه‌های ششم بو هفتم توسعه ۳۲۵ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در نظر گرفته شده که از این میزان 306 میلیون مترمکعب آب به بخش کشاورزی، ۱۲ میلیون مترمکعب به بخش صنعت، ۵ میلیون مترمکعب به بخش شرب و یک میلیون مترمکعب آن هم به فضای سبز اختصاص دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در بخش پایانی صحبت‌های خود عنوان نمود: یکی از مهمترین برنامه‌های سازگاری با کم آبی در استان تامین آب باغهای تحت شرب چاههای فرم ۱ می باشد چراکه بر اساس قوانین میزان مصوب شده برای چاه های فرم یک (۲۵ متر مکعب در شبانه روز) نمی‌تواند پاسخگوی آبیاری این باغها باشد لذا در این راستا پیشنهادی مطرح شده که از محل صرفه‌جویی ۱۰ درصدی آب چاه‌های مجاز آب باغهای تحت شرب چاههای فرم یک که حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار می‌باشند، تامین گردد.

 

کد خبر: 1235
  تاریخ خبر : 29 مهر 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 29 مهر 1399
 خواجوی
 415
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 21
  • بیشترین بازدید همزمان : 465
  • بازدید امروز : 7,171
  • بازدید دیروز : 5,561
  • کل بازدید : 5,329,723
  • آخرین به روزرسانی : 8 اردیبهشت 1403 12:29:25
  • شناسه IP شما : 18.222.200.143

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : قزوین، میدان امام خمینی، بلوار شهید باهنر، شرکت آب منطقه ای قزوین
  • کدپستی : 3419743193
  • تلفن : 028-33239655-8
  • فاکس : 028-33225074
  • پست الکترونیکی : info[at]qzrw.ir
  • پیامک : 10002833225071
  • تلفن گویا : 028-33239655-8