|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی در حوزه سازه های آبی و تاریخی استان قزوین منعقد شد

تفاهم نامه همکاری های علمی، آموزشی و پژوهشی در حوزه سازه های آبی و تاریخی استان قزوین در نشستی با حضور مدیرکل دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین، سرپرست مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی، رئیس کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران و مسئول کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی استان قزوین، منعقد گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین محمدحسین رنجبران مدیرکل دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران و رئیس گنجینه ملی آب ایران در این نشست با اشاره اصلاح ساختار شرکت های آب منطقه ای اظهار داشت: در چارت و ساختار جدید بدنبال ایجاد یک پست سازمانی برای مسئول گنجینه آب و موضوعات گردشگری هستیم و در همین راستا نیز اقدامات و رایزنی های لازم را بعمل آورده ایم.
رئیس گنجینه ملی آب ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت ایجاد گنجینه و موزه آب گفت: تفاهم نامه ای با موضوع بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی برای مدیریت موزه آب بین میراث فرهنگی و وزارت نیرو امضا شده و بدنبال آن هستیم تا با بهره گیری از تجربیات شرکت های آب منطقه ای کشور دستورالعمل یکپارچه ای برای این موضوع تنظیم کنیم. وی افزود: البته بهتر است شرکت های آب منطقه ای براساس وظایف ذاتی خود بخش مدیریت کلان و نظارت بر توسعه و تکمیل پروژه را به عهده گرفته و بخش بهره برداری از موزه را برون سپاری نمایند.
در ادامه این نشست یداله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان داشت: کشور ما کشور کم آبی است به همین علت در گذشته روی بحث بهره برداری و مدیریت از منابع آبی علیرغم نبود تکنولوژی کارهای زیادی انجام شده و روش های خوبی نیز برای مدیریت منابع آبی ابداع شده بود.
وی ادامه داد: قزوین دارای یک باغستان سنتی است که طومار 700 ساله دارد که در آن نحوه توزیع آب را در باغاتی به وسعت 6000 هکتار که از چهار رودخانه استان تغذیه می شدند خیلی دقیق و بند به بند توضیح داده است، ولی متاسفانه در حال حاضر با وجود اینکه وسعت این باغات به 2000 هکتار تقلیل پیدا کرده و حجم آب این رودخانه ها نیز به دو سوم کاهش پیدا کرده، به دلیل از بین رفتن فرهنگی که در گذشته وجود داشته و از بین رفته، در توزیع و مدیریت آب شاهد بروز مشکلاتی هستیم.
ملکی گفت: از سالهای گذشته پیگیر ایجاد گنجینه آب در استان قزوین بودیم اما نداشتن ردیف بودجه مستقل برای این موضوع سبب شده که روند کار از سرعت مناسبی برخوردار نباشد. ولی امروز امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه و حمایت های شرکت مدیریت منابع آب ایران شاهد تسریع در روند اجرایی این پروژه باشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به اقدامات آتی شرکت اظهار داشت: قصد داریم پروژه نگارش تاریخ شفاهی آب استان را با کمک پرسنلی که در گذشته در این شرکت فعالیت داشتند شروع کنیم و اعتقاد داریم انجام این کار بسیار ارزشمند و ماندگار است. همچنین چاپ کتابی با موضوع سازه های آبی نیز در دستور کار همکاران شرکت قرار دارد. 
محمدمهدی جوادیان زاده سرپرست مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی گفت: بحث گنجینه آب و سازه های تاریخی آبی  موضوعی مغفول مانده و در حال نابودی است برای مثال شهر یزد 350سازه تاریخی آبی دارد که در معرض نابودی قرار گرفته است. 
وی با اشاره به اینکه سازه های آبی جاذبه تاریخی-گردشگری دارند، عنوان داشت: هدف از انعقاد این تفاهم نامه شناسایی، حفظ و حراست و در نهایت معرفی سازه های آبی تاریخی استان قزوین است.
جوادیان زاده افزود: بدنبال تعریف دو پروژه در قالب این تفاهم نامه هستیم که در پروژه اول ثبت سازه های تاریخی و پروژه دوم متمرکز شدن  بر روی یک سازه تاریخی ارزشمند استان مد نظر می باشد همچنین در پایان کار نیز انتظار داریم خروجی اقدامات بصورت فیلم مستند، آلبوم عکس، بروشور، تعریف یک مسیر گردشگری و... ثبت و ضبط گردد.
مهرزاد احسانی رئیس کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران بیان داشت: ایجاد گنجینه آب یک کار ارزشمند است بیش از دو دهه است که در حوزه تاریخ آب و آبیاری فعالیت داریم و تالیفات زیادی هم در این زمینه داشته ایم، ایده های دوستان بسیار خوب است و در این زمینه هر اندازه سرمایه گذاری شود نتایج مطلوبی بدنبال خواهد داشت که ارزش آن کمتر از اقدامات سازه ای مانند سدسازی نیست. 

کد خبر: 1509
  تاریخ خبر : 5 آذر 1401
 خواجوی
 430
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 53
  • بیشترین بازدید همزمان : 465
  • بازدید امروز : 3,013
  • بازدید دیروز : 3,958
  • کل بازدید : 5,184,160
  • آخرین به روزرسانی : 6 فروردین 1403 12:56:34
  • شناسه IP شما : 44.193.77.196

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : قزوین، میدان امام خمینی، بلوار شهید باهنر، شرکت آب منطقه ای قزوین
  • کدپستی : 3419743193
  • تلفن : 028-33239655-8
  • فاکس : 028-33225074
  • پست الکترونیکی : info[at]qzrw.ir
  • پیامک : 10002833225071
  • تلفن گویا : 028-33239655-8