|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

صرفه جویی 108 میلیون مترمکعب آب در استان قزوین با اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین: در تلاش هستیم تا تمامی چاههای کشاورزی استان قزوین تا سال آینده به کنتور هوشمند مجهز شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با  تجهیز کلیه چاههای کشاورزی استان به کنتور هوشمند تا سال آینده و راه اندازی رصد خانه آب نحوه مدیریت منابع آبی در استان هوشمند می شود.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین در جلسه سازگاری با کم آبی این استان که با حضور رئیس حوضه آبریز سفید رود بزرگ، رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی، مدیرکل دفتر بهره وری وزارت نیرو، معاون  هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و سایر اعضاء کمیته سازگاری با کم آبی استان قزوین به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، مهندس ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گزارشی از وضعیت منابع آبی و اقدامات صورت گرفته در این استان در راستای برنامه های عملیاتی سازگاری با کم آبی ارائه داد.
دکتر فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین در این جلسه اظهار داشت: با همکاری و تعامل مناسب اعضاء کارگروه سازگاری با کم آبی استان قزوین، اجرای برنامه ها پیش از تصویب در این استان آغاز شد و در حال حاضر نیز از میزان تعهدات این استان در برنامه ششم توسعه حدود 33% یعنی معادل 108 میلیون مترمکعب صرفه جویی محقق شده است و امیدواریم با تداوم این اقدامات شاهد به تعادل رسیدن آبخوان دشت قزوین در کوتاه ترین زمان ممکن باشیم.
دکتر فرخزاد در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تجهیز چاههای استان به کنتور هوشمند افزود: در حال حاضر 65 درصد از چاههای استان مجهز به کنتور هوشمند هستند و انتظار می رود این میزان تا پایان سال جاری به حدود 85 درصد برسد که این اقدام در کنار مسدود کردن چاههای غیر مجاز می تواند اقدام موثری در راستای بهبود سطح سفره های آب زیرزمینی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین اضافه کرد: در سالهای اخیر با برنامه ریزی های صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه ای و همکاری موثر دستگاه قضایی و نیروی انتظامی اقدامات مناسبی در جهت طرح احیاء و تعادل بخشی در استان انجام شده و انتظار می رود در استانهای هم جوار نیز این اقدامات بصورت جدی و گسترده صورت پذیرد.
مهندس ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین نیز در این جلسه اظهار داشت: در سالهای گذشته با کاهش شدید منابع آب زیرزمینی و بحران افت سطح سفره های آب زیرزمینی مواجه بودیم که با اقدامات طرح احیاء و تعادل بخشی توانستیم تا حدودی از این چالش ها عبور کنیم. وی اضافه کرد: در گذشته افت آبهای زیرزمینی در استان به یک متر و 68 سانتیمتر در سال هم رسیده بود که با اقدامات صورت گرفته در سال آبی گذشته این میزان به حدود صفر رسید البته در سال جدید بدلیل خشکسالی و کاهش میزان بارندگی ها و همچنین شروع به کار چاههای کشاورزی از ایتدای بهمن ماه این میزان در حال حاضر حدود 70 سانتی متر است که پیش بینی می کنیم با اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی در کنار همراهی بهره بردارن از منابع آبی در جهت مدیریت و صرفه جویی در مصرف روز به روز شاهد بهتر شدن شرایط سفره های آب زیرزمینی در استان باشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین به ضرورت صرفه جویی در مصرف منابع آبی اشاره کرد و گفت: در برنامه های سازگاری با کم آبی استان قزوین پیش بینی شده تا 543 میلیون مترمکعب در مصارف منابع آبی استان صرفه جویی شود که 325 میلیون مترمکعب از این میزان صرفه جویی در برنامه ششم توسعه دیده شده است. وی ادامه داد: از این میزان صرفه جویی حدود 306 میلیون مترمکعب مربوط به شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی، 5 میلیون مترمکعب سهم شرکت آبفا، یک میلیون مترمکعب سهم شهرداری ها و 12میلیون مترمکعب نیز سهم بخش های صنعتی است.
مهندس ملکی گفت: در استان قزوین بیش از 1700 حلقه چاه فرم 5 (غیرمجاز) شناسایی شده که با اقدامات موثر انجام شده در سالهای اخیر عمده این چاهها تکلیف و یا مسدود شده اند و فقط 53 حلقه چاه فعال می باشد که در یک سال آینده وضعیت آنها نیز مشخص خواهد شد و دیگر هیچ چاه غیر مجازی نخواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: نصب کنتور هوشمند از دیگر اقدامات موثر و مفید برای مدیریت منابع آبی و جلوگیری از مصرف بی رویه آب است که در این راستا نیز تاکنون 3812 حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شده اند و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز و همکاری بهره برداران قادریم تا سال آینده کلیه چاههای باقیمانده را نیز به کنتور هوشمند مجهز نماییم.
مهندس ملکی در پایان گفت: از آنجا که استان قزوین متاثر از استان های همجوار است در سالهای اخیر شاهد کاهش قابل توجه میزان آورد رودخانه های استان بوده ایم که موضوع خود تاثیر بسزای در کاهش سطح منابع آب زیرزمینی داشته، لذا پیشنهاد می کنیم برای بهبود وضعیت کمی و کیفی منابع آبی استان نسبت به کنترل و رعایت حقابه های استان اقدامات مناسبی از سوی مدیران حوضه های آبریز صورت پذیرد.

 

کد خبر: 1362
  تاریخ خبر : 3 آذر 1400
  آخرین به‌روزرسانی : 4 آذر 1400
 خواجوی
 865
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 60
  • بیشترین بازدید همزمان : 465
  • بازدید امروز : 3,747
  • بازدید دیروز : 3,958
  • کل بازدید : 5,184,894
  • آخرین به روزرسانی : 6 فروردین 1403 12:56:34
  • شناسه IP شما : 34.206.3.58

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : قزوین، میدان امام خمینی، بلوار شهید باهنر، شرکت آب منطقه ای قزوین
  • کدپستی : 3419743193
  • تلفن : 028-33239655-8
  • فاکس : 028-33225074
  • پست الکترونیکی : info[at]qzrw.ir
  • پیامک : 10002833225071
  • تلفن گویا : 028-33239655-8