|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نبود بهره روی در زمینه مصرف منابع آبی ما را در آینده ای نزدیک دچار بحران و چالش جدی خواهد کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه یا قزوین عنوان داشت: نداشتن بهره وری مناسب در زمینه مصرف منابع آبی ما را در آینده ای نزدیک دچار چاالش و بحران جدی می کند لذا کشاورزان باید با حرکت به سمت استفاده از شیوه های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت به بهبود بهره وری در مصرف آب کمک کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین در نشست با مدیران ارشد صنعت آب و برق در استان قزوین اظهار داشت: روحانیون، ائمه جمعه و جماعات در کنار رسانه ها و صدا و سیما باید در امر فرهنگ سازی در راستای مدیریت صحیح مصرف آب و برق کمک کنند و دغدغه های ناشی از کمبود آب و برق باید در نمازهای جمعه و جماعات بطور مستمر گفته شود تا مردم با مشکلات و چالش های موجود در این حوزه آشنا شوند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: خدا در قرآن می فرماید زمین و آسمان برای مردم منشا برکات مادی و معنوی خواهد بود اگر مردم اهل ایمان بوده و به خدا، پیامبر، روز قیامت و دین مبین اسلام باور داشته باشند و ایمان را وارد زندگی روزمره خود کنند، یعنی تقوا داشته باشند و این مهمترین زیرساخت برای انجام کارهای فرهنگی است که متاسفانه ما بر روی آنها سرمایه‌گذاری زیادی انجام نداده‌ایم.
ایشان افزود: خدا در جایی دیگر در قرآن می فرماید ما آب را به اندازه نازل می کنیم و این اندازه به میزان تقوای مردم و عدالت و انصاف آنها بستگی دارد یعنی حفر چاههای غیر مجاز و برداشت بیش از نیاز همه نمودهایی از بی تقوایی هستند که می توانند زمینه ظهور رحمت الهی را کاهش دهند.
حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا عابدینی در پایان تصریح کرد: ما باید همواره برنامه و چشم اندازی روشن برای آینده داشته باشیم چراکه آب و برق میراث آیندگان است که در اختیار ما قرار گرفته و ما در این زمینه مسئول هستیم و باید پاسخگو نیز باشیم.

مهندس ملکی رئیس شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق در استان قزوین نیز در این نشست بیان کرد: شورای هماهنگی مدیران ارشد صنعت آب و برق وزارت نیرو با هدف انسجام بیشتر در بین شرکتهای تابعه این وزارتخانه در استانها تشکیل شده و از جمله دستاوردهای این شورای می توان به انجام اقدامات فرهنگی و حل مشکلات استان در حوزه آب و برق به صورت مشترک و با همکاری همه شرکت های تابعه وزارت نیرو اشاره نمود.

رئیس شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق در استان قزوین در این جلسه به اشاره به وظایف و اقدامات وزارت نیرو در استان تصریح کرد: خدمت رسانی در زمینه تامین آب و برق به عنوان مهمترین وظیفه شرکت های تابعه وزارت نیر در استانها تعریف شده و این وظیفه باید همواره به صورت شبانه روزی و مستمر به مردم ارائه گردد. وی افزود: در حال حاضر با توجه به تحریم های ظالمانه شرایط بسیار سختی برای اجرای پروژه‌ها در کشور وجود دارد، ولی با همه این اوضاع ما همواره سعی کرده ایم که با تمام تلاش و استفاده از ظرفیت های بومی و ملی اقدامات موثری را در زمینه تامین آب و برق صورت دهیم.
مهندس ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با بیان میزان مصارف و منابع آبی استان گفت: اکثر مصارف آبی ما در استان از منابع آب زمینی تامین می گردد که این بهره برداری از دهه ۴۰ آغاز شده و با توجه به افزایش جمعیت و نیاز روز افزون به تامین مواد غذایی، میزان استفاده از منابع آب زیرزمینی نیز افزایش یافته و این در حالی است که ما در سالیان اخیر به دلیل تغییر شرایط اقلیمی و کاهش میزان بارندگی ها با کاهش شدید منابع ورودی به سفره‌های آب زیرزمینی روبرو هستیم بطوریکه افزایش مصارف در کنار کاهش منابع نه تنها ما را بلکه کل دنیا را با یک چالش و بحران جدی در خصوص منابع آبی مواجه ساخته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین ادامه داد: ما دو نعمت بزرگ در استان داریم یکی دشت قزوین که یک دشت بی نظیر و بی بدیل است و دوم آبی که از سد طالقان به استان منتقل می شود. وی افزود: در سال گذشته که کل کشور از جمله استان قزوین با مشکل خشکسالی و کمبود آب مواجه بودند، ما با انتقال ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب به دشت قزوین باعث شدیم تا مردم و کشاورزان احساس خشکسالی نکنند، ولی با همه این احوال میزان مصارف ما در استان بسیار زیاد است و بهره وری مناسبی در زمینه مصارف منابع آبی نداریم یعنی میزان تولیدات در استان ما با حجم آب مصرفی برابری نمی کند که این به دلیل نداشتن دانش بهره برداری از آب است، و ما باید در این خصوص اقدامات موثری را انجام دهیم.
مهندس ملکی در خصوص پروژه های عمرانی شرکت نیز اظهار داشت: ما سه پروژه بزرگ عمرانی داریم یکی احداث سد نهب که سال گذشته آبگیری اولیه آن انجام شد و در حال حاضر نیز تمامی جبهه های کاری جهت تکمیل و بهره برداری کامل پروژه فعال می باشند و شبکه آبیاری پایین دست آن نیز در حال اجرا است و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز عملیات اجرایی آن می تواند در سال آینده به اتمام برسد. پروژه دیگر ما تامین آب شرب جنوب استان می باشد که برای این هدف سد بالاخانلو بر روی رودخانه حاجی عرب با حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده این سد آبگیری شد. اما مهمترین و بزرگترین پروژه عمرانی استان انتقال آب از سد طالقان به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان می باشد که 160 میلیارد تومان در سال 1399به این پروژه تخصیص یافت که این پول به فاز اول این پروژه یعنی آبرسانی به آبیک تزریق گردید بطوریکه این بخش از پروژه در حال حاضر حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیش از 13.5 کیلومتر از مسیر 17.5 کیلومتری خط انتقال لوله گذاری شده است. 
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین در پایان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای آبرسانی به 13 شهر و 194 روستای استان گفت: برای اجرای این پروژه به اعتباری بالغ بر 2600 میلیارد تومان نیاز داریم که با تعریف مدل های مالی و دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی به دنبال آن هستیم تا با ارائه مشوق‌های لازم این پروژه را در مدت سه سال به اتمام برسانیم که در همین خصوص نیز ابلاغ به برنده مناقصه صورت گرفته و در حال تنظیم قرارداد هستیم وی اضافه کرد: اجرای این پروژه می‌تواند در کنار تامین آب شرب با کیفیت برای استان سبب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان نیز گردد.

 

 

کد خبر: 1354
  تاریخ خبر : 10 آبان 1400
  آخرین به‌روزرسانی : 10 آبان 1400
 خواجوی
 907
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 33
  • بیشترین بازدید همزمان : 465
  • بازدید امروز : 4,920
  • بازدید دیروز : 6,270
  • کل بازدید : 5,315,356
  • آخرین به روزرسانی : 6 اردیبهشت 1403 11:21:50
  • شناسه IP شما : 3.128.198.21

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : قزوین، میدان امام خمینی، بلوار شهید باهنر، شرکت آب منطقه ای قزوین
  • کدپستی : 3419743193
  • تلفن : 028-33239655-8
  • فاکس : 028-33225074
  • پست الکترونیکی : info[at]qzrw.ir
  • پیامک : 10002833225071
  • تلفن گویا : 028-33239655-8