|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین

جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با حضور استاندار، نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فرمانداران شهرستان‌های البرز، آبیک و آوج، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین و جمعی از مدیران و مسئولان اجرایی استان برگزار گردید.

 به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین دکتر جمالی پور استاندار قزوین در این جلسه با اشاره با آبگیری سد نهب در اواخر سال جاری اظهار داشت: برای اراضی باقیمانده و تملک نشده سد نهب باید هرچه سریعتر بررسی‌های لازم صورت گیرد و در خصوص اراضی مورد اختلاف باید بر اساس ماده ۹ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی و عمرانی دولت اقدام لازم صورت پذیرد و پس  مشخص شدن وضعیت مالکیت زمین در صورتی که مالکیت حقیقی باشد، باید بر اساس بررسی‌های کارشناسان قیمت ریالی زمین به مالکین پرداخت گردد.
 استاندار قزوین با اشاره به پساب های صنعتی استان عنوان داشت: واحدهای تولیدی و صنعتی باید بازچرخانی آب به فرآیند تولید را به عنوان یک اصل در نظر گرفته و اهتمام ویژه ای در این خصوص داشته باشند همچنین براین اساس باید سهمیه آب واحدهای تولیدی و صنعتی کاهش یافته و این میزان کاهش یافته باید از طریق بازچرخانی تامین گردد. وی افزود صنایع آب بر که دارای آلودگی بالا نیز هستند باید در اولویت قرار گرفته و بر اساس یک برنامه زمانبندی مشخص باید هرچه سریعتر ضمن مدیریت مصارف برنامه های بازچرخانی آب را نیز اجرایی نمایند.
 دکتر جمالی پور یکی از دغدغه‌های مهم استان را بحث آب شرب و به ویژه موضوع آب شرب شهرستان آبیک برشمرد و عنوان داشت: در حال حاضر آب شرب مردم شهرستان‌ آبیک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست لذا این پروژه به عنوان مهمترین پروژه استان تعریف شده و در همین خصوص نیز تخصیص اعتبار 100میلیارد تومانی جهت اجرای خط انتقال آب شرب از سد طالقان به شهرستان آبیک در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با تخصیص بموقع اعتبارات تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده شاهد رسیدن آب با کیفیت بالا به این شهرستان باشیم. وی افزود: من این قول را به مردم شریف شهرستان آبیک می دهم که حتی در صورت عدم تخصیص اعتبارات این پروژه از سوی دولت از اعتبارات استانی برای اجرای این پروژه مهم استفاده نماییم.
 دکتر محمد بیگی نماینده مردم شریف قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت منابع آبی عنوان داشت: ما با سه مسئله مهم در کشور مواجه هستیم که این مسائل شامل آب، انقلاب اقتصادی و جمعیت می باشند و از آنها می‌توانیم به عنوان ابر چالش های قرن آینده در کشور نام ببریم در نتیجه وظیفه داریم از همین امروز برنامه‌های خود را برای راهبری این مسائل تدوین نماییم که در همین راستا زراعت چوب می تواند اقدام مناسبی هم در راستای حفاظت از محیط زیست باشد و هم به هدایت و استفاده از پساب های استان کمک شایانی نماید. وی ادامه داد: ما باید فرهنگ استفاده از آب را فرا گیریم چرا که دنیا آینده متعلق به کسانی است که می‌تواند به درستی از منابع آبی استفاده نموده و آن را مدیریت نمایند. در همین خصوص تهیه مجدد بانک اطلاعاتی از صنایع موجود در استان به خصوص صنایع آب بر می تواند زمینه مناسبی را برای تدوین برنامه‌های آموزشی فراهم آورد تا این صنایع ضمن آشنایی با چگونگی مصرف پساب در فرآیند تولید، در آینده نیز ملزم به بازچرخانی و استفاده از پساب تولیدی خود شوند. 
مهندس رحمانی نماینده مردم شریف تاکستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت منابع آبی استان اظهار داشت: در بحث ریخت شناسی، شیمی و فیزیک خاک مطالعات و بررسی ها نشان می دهد که آبیاری های تحت فشار و قطره ای اجازه از بین رفتن ساختمان اسفنجی خاک را نمی دهد لذا باید تلاش کنیم تا آبیاری سنتی در استان را به سمت شیوه‌های آبیاری مدرن هدایت نماییم. مسئله بسیار مهم دیگر استفاده از آب در بالادست می‌باشد چرا که استفاده بی رویه در بالادست با توجه به قانون ظروف مرتبط می‌تواند باعث کاهش میزان آب در پایین دست گردد لذا ضروری است در کنار اقدامات مناسبی که در خصوص صرفه جویی و حفظ و حراست از منابع آبی استان صورت می گیرد رایزنی های لازم برای انجام این گونه اقدامات در بالادست نیز صورت پذیرد چرا که اقدامات جزیره ای نمی‌تواند باعث دستیابی به نتایج مطلوب گردد.
مهندس ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در این جلسه با اشاره به اقدامات شاخص شرکت عنوان داشت: تعیین تکلیف چاه‌های فرم یک و پنج از سنوات گذشته دستور کار شرکت قرار گرفته و در حال حاضر نیز از ابتدای سال تاکنون 218 حلقه چاه مسدود و مسلوب المنفع شده است و از این محل نیز حدود ۳۱ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده‌ است همچنین در سال جاری 701 دستگاه کنتور هوشمند برروی چاه ها نصب شده و تعداد چاه های کنتور دار با احتساب نصب این دستگاه‌ها در سال جاری به ۳۵۳۸ حلقه چاه رسیده است که با مدیریت صورت گرفته در این بخش نیز حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی بعمل آمده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در ادامه با اشاره به اقدامات مناسبی که در حوزه مهندسی رودخانه در استان صورت گرفته است بیان داشت: طی دو سال گذشته حدود 37 کیلومتر لایروبی در مسیر رودخانه های مهم استان صورت پذیرفته و حدود ۶۹ هکتار از اراضی رودخانه در همین مدت بازگشایی و رفع تصرف شده است.
مهندس ملکی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت سد نهب گفت: این سد با هدف تامین بخشی از نیازهای کشاورزی، تغذیه مصنوعی پایین دست و تامین نیاز زیست محیطی طراحی و اجرا شده است. وی ادامه داد با توجه به تغییر اقلیم و وجود شرایط خشکسالی در منطقه در حال حاضر آورد رودخانه خررود حدود ۸۰ میلیون مترمکعب می‌باشد که امیدواریم با تغییر شرایط پیش‌رو وضعیت بهتری را برای آورد رودخانه شاهد باشیم.
 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین در پایان با اشاره به آبگیری سد نهب اظهار داشت: مدارک فنی لازم جهت آبگیری برای تایید به شرکت مدیریت منابع آب ایران ارسال شده و بزودی فرآیند آبگیری آغاز می گردد. لذا با توجه به بسته شدن دریچه های سد جهت پر شدن حجم مرده سد و تکمیل مرحله اول آبگیری امکان رهاسازی آب مقدور نبوده و این مهم نیازمند همراهی همه ذینفعان و کشاورزان منطقه می باشد، در ادامه پس از آبگیری اولیه برابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده آب مجدداً در اختیار بهره برداران قرار خواهد گرفت. وی همچنین افزود: در حال حاضر و با توجه به دبی فعلی رودخانه پیش بینی می گردد این قطعی آب حدود یک ماه به طول انجامد.

 

کد خبر: 1269
  تاریخ خبر : 9 اسفند 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 11 اسفند 1399
 خواجوی
 1177
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 44
  • بیشترین بازدید همزمان : 465
  • بازدید امروز : 679
  • بازدید دیروز : 6,270
  • کل بازدید : 5,311,115
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 14:40:04
  • شناسه IP شما : 3.138.200.66

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : قزوین، میدان امام خمینی، بلوار شهید باهنر، شرکت آب منطقه ای قزوین
  • کدپستی : 3419743193
  • تلفن : 028-33239655-8
  • فاکس : 028-33225074
  • پست الکترونیکی : info[at]qzrw.ir
  • پیامک : 10002833225071
  • تلفن گویا : 028-33239655-8