|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری سی و هشتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب در استان قزوین

سی و هشتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با حضور استاندار، نمایندگان مردم شریف استان قزوین در مجلس شورای اسلامی، معاونین استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی در سالن جلسات استانداری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، مهندس زاهدی استاندار قزوین در ابتدای این جلسه با اشاره به تغییر اقلیم، کاهش میزان بارندگی و بروز پدیده خشکسالی در کشور عنوان داشت: ما در استان با مشکل آب رو برو هستیم و اگر امروز میزان مصرف را کنترل ننمائیم در سالهای آینده مردم استان هیچ آبی جهت مصرف نخواهند داشت لذا نباید فقط به فکر منافع کوتاه مدت باشیم.

استاندار قزوین بیان داشت: دشت قزوین یک دشت مهم و استراتژیک محسوب می شود و باید زنده بماند که در غیر اینصورت به آیندگان خیانت بزرگی کرده ایم پس باید این احساس خطر در مردم ایجاد گردد تا مردم نیز در حفظ و حراست از منابع آبی استان مشارکت و تعاملی سازنده داشته باشند.

مهندس زاهدی در ادامه با اشاره به چاههای فرم یک و پنج در استان عنوان کرد: در خصوص این گونه چاهها نظر جمع به اعمال دقیق و درست قانون است البته باید این اعمال قانون از چاههای با دبی بالاتر شروع شود و در کنار آن نیز باید بحث فرهنگ سازی و اطلاع رسانی توسط فرمانداران در شهرستان های تابعه صورت پذیرد.

آقای زاهدی استاندار قزوین در بخش دیگری از صحبتهای خود اصلاح الگوی کشت و در اولویت قرار گرفتن پساب جهت مصرف صنایع در استان را از جمله راه حل های موجود برای مقابله با شرایط بحرانی عنوان کرد.

دکتر محمدی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به شرایط منابع آبی استان باید دو موضوع مهم بطور موازی پیگیری شود اول حفظ و صیانت از منابع آبی موجود و برخورد با متخلفان این حوزه و دوم پیگیری یک برنامه جامع و مدون در خصوص ایجاد منابع آبی جدید برای استان.

دکتر محمدی افزود: در بخش برنامه های کوتاه مدت تأمین آب شرب اقدامات مناسبی صورت گرفته است اما در خصوص برنامه میان مدت و بحث انتقال 60 میلیون متر مکعب آب شرب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان باید با تمام جدیت و تلاش مسئولین استانی بدنبال اجرایی شدن آن باشند. وی ادامه داد: همچنین انتقال آب از الموت رود و ارتفاعات 2000 و 3000 باید به عنوان یک دغدغه جدید و مهم مورد پیگیری قرار گیرد.

مهندس باباصالح نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی نیز با بحرانی خواندن شرایط دشت قزوین عنوان کرد: باید جهت تأمین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل سد نهب و بالاخانلو اقدامات فوری بعمل آید.

مهندس بابا صالح در ادامه با اشاره به برداشت های مجاز و غیر مجاز در بالادست سدهای در حال ساخت استان بیان داشت: در صورت ادامه این اتفاق سدهای استان ممکن است شرایط آبگیری را نداشته باشند لذا لازم است از طریق وزارت نیرو این موضوع پیگیری و رایزنی های لازم در این زمینه صورت پذیرد.

مهندس پویا مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین در ادامه این جلسه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی عنوان داشت: از ابتدای سال آبی 93 تاکنون 2935 حلقه چاه در استان یا مسدود شده و یا از اضافه برداشت آن جلوگیری بعمل آمده که این موضوع سبب حفظ و حراست 382 میلیون متر مکعب آب در سفره های زیر زمینی شده است.

وی افزود: جهت کسری مخزن سفره های آب زیر زمینی باید چاههای فرم یک نیز تعیین تکلیف شوند که البته پیشنهاد می گردد جهت جلوگیری از خشک شدن باغ های تحت شرب چاههای فرم یک با تعدیل 10 درصدی چاههای پروانه دار میزان آب مورد نیاز برای این باغات در استان فراهم گردد.

مهندس پویا از مزایای این پیشنهاد، به افزایش مشارکت مردم، ایجاد توسعه اقتصادی با حفظ باغات موجود، تسریع در نصب کنتورهای هوشمند و تسریع در روند بررسی و تعیین تکلیف چاههای فاقد برنامه اشاره نمود.

 در ادامه این جلسه مهندس اسدالهی مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین بیان داشت: حوزه  سد نهب در قسمت جنوبی استان واقع شده و سه آبراهه در نهایت وارد مخزن این سد خواهد گردید. وی افزود: محدوده سد نهب شامل30 زیر حوزه نظیر شهید آباد، تو آباد، گنبدک، پروان و ... می باشد که 10 سال پیش مورد مطالعه کامل قرار گرفته است.

مهندس اسدالهی با اشاره به میزان رسوبات رودخانه خررود عنوان کرد: عملیات اجرایی آبخیزداری بالا دست سد نهب از 5 سال پیش آغاز شده و در حال حاضر نیز در دست انجام است، و با اتمام این عملیات از ورود رسوبات به مخزن سد نهب جلوگیری بعمل خواهد آمد و سازه نیز حفاظت و کنترل می گردد.

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص اعتبارات آبخیزداری سد نهب نیز افزود: در سال 96، مبلغ 1.5 میلیارد و برای امسال نیز 5.5 میلیارد تومان اعتبارات برای ادامه عملیات اجرایی آبخیزداری پیش بینی و در نظر گرفته شده است.

کد خبر: 981
  تاریخ خبر : 8 مهر 1397
 خواجوی
 657
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 51
  • بیشترین بازدید همزمان : 465
  • بازدید امروز : 3,615
  • بازدید دیروز : 4,505
  • کل بازدید : 5,289,007
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 12:49:59
  • شناسه IP شما : 18.216.233.58

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : قزوین، میدان امام خمینی، بلوار شهید باهنر، شرکت آب منطقه ای قزوین
  • کدپستی : 3419743193
  • تلفن : 028-33239655-8
  • فاکس : 028-33225074
  • پست الکترونیکی : info[at]qzrw.ir
  • پیامک : 10002833225071
  • تلفن گویا : 028-33239655-8