|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری سی و نهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب در استان قزوین

سی و نهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با حضور استاندار، معاون عمرانی استانداری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی در سالن جلسات استانداری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، مهندس زاهدی استاندار قزوین ضمن اشاره به حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع آب استان بیان داشت: در خصوص  موضوع آب سه منظر زیست محیطی، اقتصاد و اجتماعی باید با هم لحاظ و اجرایی گردد.

استاندار قزوین افزود: اگر به این سه موضوع با نگاه ویژه ای توجه نگردد در بحث زیست محیطی دچار خشکی دریاچه های استان منجمله اله آباد و دریاچه نمک خواهیم بود. در بحث اقتصاد نیز باید معیشت مردم دیده شود و از مصرف بیش از حد و غیر قانونی آب در راستای حفظ منابع آبی استان جلوگیری و برخورد قاطع با متخلفان گردد و همچنین از منظر اجتماعی نیز با بروز خشکسالی شاهد مهاجرت های گسترده ای خواهیم بود که موجب بوجود آمدن مشکلات سیاسی و امنیتی برای منطقه خواهد بود.

 مهندس زاهدی عنوان داشت: با توجه به شرایط موجود و تغییرات اقلیمی امکان دارد مجدداً شاهد دوره های خشکسالی در استان و بالطبع آن در کشور باشیم لذا از هم اکنون باید حفظ و حراست از منابع آبی را در اولویت قرار داده و با استفاده از شیوه های آبیاری نوین و کشت گلخانه ای می توانیم ضمن افزایش تولید و بهره وری در جهت صرفه جویی در مصرف آب نیز قدم های بزرگی برداریم.

در ادامه مهندس ملکی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین استان قزوین را استانی صنعتی و کشاورزی برشمرد و افزود: اگر بدنبال حفظ و توسعه کشاورزی و صنعت در استان باشیم باید با توجه به شرایط اقلیمی منطقه منابع موجود و محدود آب را حفاظت و حراست نماییم و مهمترین وظیفه ما نیز حفظ این منابع آبی برای نسلهای آینده می باشد.

مهندس ملکی با اشاره به این موضوع که هدف دولت از بروز رسانی طرح های نوین آبیاری در بحث کشاورزی حفظ و صیانت از منابع آب می باشد و نه توسعه آن عنوان نمود: با آبیاری نوین و الگوی کشت مناسب در منطقه می توانیم تولید را تا چند برابر افزایش و مصرف آب را به نصف مصرف کنونی کاهش دهیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین بیان نمود: این شرکت در سال گذشته با نصب بیش از 600 کنتور هوشمند بر روی چاههای کشاورزی و صنعتی موفق به کسب مقام برتر در حوزه نصب کنتورهای هوشمند بین شرکت های آب منطقه ای سطح کشور گردید.

وی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون 174 میلیون متر مکعب آب از سد طالقان به استان قزوین منتقل شده که از این حجم آب 40 میلیون متر مکعب آن جهت تغذیه مصنوعی دشت اختصاص داده شده همچنین 32 میلیون متر مکعب نیز از طریق رودخانه ها تغذیه مصنوعی صورت گرفته که جمعاً تاکنون میزان تغذیه مصنوعی اختصاص داده شده 72 میلیون متر مکعب می باشد که در 40 سال گذشته بی سابقه بوده و این امر موجب کاهش افت سطح آب های زیر زمینی دشت قزوین از 168 سانتی متر به حدود 90 سانتی متر شده است.

مهندس ملکی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین انجام خدمات گشت و بازرسی، انسداد چاههای غیر مجاز، انجام مطالعات مدیریت جمع آوری و هدایت آب های سطحی، مطالعات و عملیاتی کردن بازار آب، طرح ملی فرهنگی و آموزشی دانش آموزی نجات آب دشت قزوین و خدمات مهندسی و بازرسی فنی بر کنتور های هوشمند را از مهمترین پروژه های موجود در طرح احیاء و تعادل بخشی برشمرد.

مهندس ملکی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به طرح سازگاری با کم آبی عنوان داشت: نظر به اهمیت این موضوع سازگاری با کم آبی حالت فرا بخشی پیدا نموده است. ایشان تسریع در روند رسیدگی وتعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه بهره برداری، تسریع در نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاههای تعیین تکلیف شده، لزوم اجرای سیستم آبیاری نوین و بهره برداری بهینه از منابع آبی، افزایش مشارکت های مردمی با هدف حفظ سرمایه گذاری انجام شده از سوی مردم را از جمله مزایای اجرای طرح سازگاری با کم آبی در استان برشمرد.

در خاتمه مهندس ملکی با اشاره به 1702 حلقه چاه فرم 5 موجود در استان افزود: استان قزوین اولین استان در سطح کشور بوده که توانسته کلیه چاههای فرم 5 را پلمپ نماید و در ادامه نیز با تعیین تکلیف باز 1188 حلقه چاههای فرم 1 در استان به میزان 320 میلیون متر مکعب آب در سال صرفه جویی و در آبخوان دشت قزوین ذخیره می گردد.

کد خبر: 1074
  تاریخ خبر : 23 تیر 1398
 خواجوی
 574
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 45
  • بیشترین بازدید همزمان : 465
  • بازدید امروز : 3,955
  • بازدید دیروز : 4,505
  • کل بازدید : 5,289,347
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 12:49:59
  • شناسه IP شما : 18.116.239.195

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : قزوین، میدان امام خمینی، بلوار شهید باهنر، شرکت آب منطقه ای قزوین
  • کدپستی : 3419743193
  • تلفن : 028-33239655-8
  • فاکس : 028-33225074
  • پست الکترونیکی : info[at]qzrw.ir
  • پیامک : 10002833225071
  • تلفن گویا : 028-33239655-8