|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری چهل و یکمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب در استان قزوین

چهل و یکمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با حضور مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، استاندار قزوین،، نمایندگان مردم شریف استان قزوین در مجلس شورای اسلامی، معاونین استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی در سالن جلسات استانداری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، مهندس جانباز مشاور وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره اینکه مهمترین اهداف سازگاری با کم آبی جلوگیری از تشدید بحران و همچنین حفظ و حراست از منابع آبی آیندگان است بیان داشت: زمانیکه مسئله سازگاری با کم آبی مطرح می گردد مشکل فقط آب منطقه ای های هر استان را شامل نمی شود بلکه این موضوع یک رویکرد تعاملی و میان بخشی است و تمامی ارگان ها باید برای این مسئله برنامه مدونی داشته باشند.

مهندس جانباز مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: خط انتقال آب شرب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین جزء طرح های جدید در ردیف های ملی – استانی در کشور است و وزارت نیرو و دولت محترم نگاه ویژه ای جهت اجرای این پروژه در استان قزوین داشته اند و خواهند داشت.

دکتر جمالی پور استاندار قزوین عنوان داشت: با شناخت چالش ها و مشکلات پیش روی استان در بخش آب و با همدلی و همکاری همه دستگاه ها و با ظرفیت سازی امیدواریم که بتوانیم مشکلات استان را در این بخش مرتفع نماییم.

استاندار قزوین در بخش دیگری از صحبتهای با اشاره به اینکه باید از تمامی ظرفیتهای خود برای انتقال آب شرب از سد طالقان به استان قزوین برای تأمین کمبود آب شرب 14 شهر و 194 روستای استان تلاش کنیم بیان داشت: در بحث استفاده بهینه آب در بخش کشاورزی حتماً باید از روش های نوین آبیاری استفاده نماییم و با توجه به اینکه 91 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می گردد باید در مسیر مدرن کردن تجهیزات کشاورزی از یک سو و اصلاح الگوی کشت از سوی دیگر حرکت نماییم.

دکتر محمدی نماینده مردم شریف قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان مشکلات مردم شهرستان آبیک در خصوص تأمین آب شرب با کیفیت اظهار داشت: حضور مشاور وزیر نیرو نوید بخش این موضوع است که با تأمین اعتبارات مورد نیاز جهت اجرایی شدن فاز اول پروژه انتقال آب شرب از سد طالقان از محل اعتبارات تنش آبی بزودی شاهد دسترسی مردم شهرستان آبیک به آب شرب با کیفیت و پایدار باشیم.

دکتر طاهرخانی نماینده مردم شریف تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن بیان این موضوع که توزیع آب در استان باید بصورت هوشمندانه و علمی مدیریت شود بیان داشت: سد نهب یکی از پروژه های عمرانی مهم و بزرگ در استان می باشد که در حال حاضر نیز از پیشرفت مناسبی برخوردار است لذا امیدواریم با همت و تلاش کلیه مسئولین ذی ربط هر چه سریعتر شاهد بهره برداری از این سد و کانال آبیاری آن جهت انتقال آب به پایین دست سد باشیم که اگر این مهم اتفاق بیافتد قطعاً شاهد تحولی بزرگ در کشاورزی و صنعت منطقه خواهیم بود.

مهندس بابا صالح نماینده مردم شریف بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که وحدت و مدیریت جهادی می تواند بسیاری از گره ها و مشکلات مردم را مرتفع نماید عنوان داشت: از مسئولان استانی و کشوری انتظار می رود در جهت حل مشکلات منابع آبی شهرستان های بوئین زهرا و آوج گام های موثری بردارند چرا که این شهرستان ها در حال حاضر دچار چالش های فراوانی در زمینه منابع آبی هستند.

مهندس ملکی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به میزان بارندگی استان قزوین عنوان داشت: میانگین میزان بارندگی بلند مدت در استان سالانه 317 میلیمتر بوده که این میزان بارندگی از سال 1347 تا کنون تغییر چشمگیری نکرده ولی تناوب و زمان بارش ها در استان دچار تغییر شده است اما مشکل اساسی در خصوص آورد رودخانه های استان است که شاهد افت بسیار بالایی در این خصوص هستیم که یکی از مهمترین دلایل آن برداشت بیش از حد در بالا دست رودخانه های استان می باشد که سهم بسزایی در کاهش آورد رودخانه ها و افت سفره های زیر زمینی داشته است.

در ادامه مهندس ملکی تشکیل گروه های گشت و بازرسی، انسداد چاه های غیر مجاز، ایجاد تشکل های آب بران آب زیر زمینی، خرید و نصب کنتورهای هوشمند آب و برق، تبلیغات محیطی، تهیه، تولید و پخش برنامه های اطلاع رسانی و تغذیه مصنوعی دشت قزوین را از مهمترین اهداف طرح احیاء و تعادل بخشی آبخوان دشت قزوین برشمرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به مصرف 91 درصدی منابع آب استان در بخش کشاورزی عنوان داشت: جهت حفظ و حراست از دشت قزوین باید مصرف آب در بخش کشاورزی را سالانه تا 780 میلیون متر مکعب کاهش دهیم تا از این طریق بتوانیم میزان افت منابع آب های زیرزمینی دشت را به حالت نرمال بازگردانیم. وی افزود: با توجه به اقدامات صورت گرفته در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی شاهد کاهش افت سطح آب زیرزمینی در استان از 170 سانتی متر به 70 سانتی متر می باشیم که این موضوع خود نشان دهنده تاثیر اقدامات صورت گرفته در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی می باشد که این کار باعث بالا رفتن کیفیت آب نیز گردیده است و نشان از این دارد که نبض دشت همچنان در حال زدن است.

مهندس ملکی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین در خصوص حوضچه های تغذیه مصنوعی در استان قزوین بیان داشت: مدرن ترین حوضچه های تغذیه مصنوعی کشور در اختیار استان قزوین می باشد که با 70 میلیون متر مکعب تغذیه مصنوعی آبخوان دشت قزوین بیشترین تغذیه را در کشور داشته ایم که این میزان در کشور بی نظیر است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین اظهار داشت: با توجه به لزوم تسریع در تدوین و ارسال برنامه های عملیاتی سازگاری با کم آبی استان لازم است کلیه دستگاه های اجرایی ذی ربط استان حداکثر تا 10 روز آینده نسبت به ارسال برنامه های عملیاتی خود همراه با برنامه زمانبندی و اهداف مشخص به این شرکت اقدام نمایند.

در خاتمه مهندس ملکی تسریع در روند رسیدگی و تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه بهره برداری، تسریع در نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاه های تعیین تکلیف شده، لزوم اجرای سیستم آبیاری نوین و بهره برداری بهینه از آب، افزایش مشارکت های مردمی با هدف حفظ سرمایه گذاری انجام شده از سوی مردم، ایجاد صرفه جویی واقعی و جلوگیری از بهره برداری بی رویه از منابع آب زیر زمینی، سوق دادن کشاورزان چاه های مجاز به سمت استفاده بهینه از آب در راستای سیاست عدم توسعه اراضی کشاورزی و جلوگیری از ادامه روند بهره برداری از چاه های غیر مجاز مشمول قانون توسط بهره برداران را از مهمترین اهداف و راهبردهای کمتیه تخصصی ملی سازگاری با کم آبی برشمرد.

کد خبر: 1125
  تاریخ خبر : 25 آبان 1398
 خواجوی
 490
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 45
  • بیشترین بازدید همزمان : 465
  • بازدید امروز : 2,879
  • بازدید دیروز : 4,505
  • کل بازدید : 5,288,271
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 12:49:59
  • شناسه IP شما : 3.149.230.44

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : قزوین، میدان امام خمینی، بلوار شهید باهنر، شرکت آب منطقه ای قزوین
  • کدپستی : 3419743193
  • تلفن : 028-33239655-8
  • فاکس : 028-33225074
  • پست الکترونیکی : info[at]qzrw.ir
  • پیامک : 10002833225071
  • تلفن گویا : 028-33239655-8